tisdag 7 december 2010

Andra advent

Ah, söndagsmorgon och det har snöat under natten. Alldeles vit när man drog upp persiennerna. Ett önskemål från min älskling var frukost i sängen, men det blev i soffan i stället (0,8 meter från sängen). Sedan ut i vintervädret (fullrustad så man gick som en michelingubbe) och hem till Per för att förbereda en söndagsmiddag för 8 personer. En stek skulle stå i ugnen i ca 5 timmar. Medan Per grejade köket somnade jag på hans säng. Uppenbarligen var inte nattens sömn tillräcklig och jag sov i 1,5 timme till.



Under tiden steken skulle stå i ugnen gick vi över till en granne som bjudit över oss på julbak och vi henne på söndagsmiddag. Vi (eller snarare Per) bidrog med lussebulldeg, han gjorde jättefina kringlor och även några bläckfiskar :) En hel del baktips och recept delades. En favorit blev så kallad chokladkorv, som innehöll smält choklad, smör, kola, nougat, krossade kex, mandlar och som skulle rullas till en korv, frysas och sedan rullas i florsocker. Mumma! Tog ett kort på receptet.

Klicka för att förstora
Rulla i plast och frys


Kolaknäck blev det också, pepparkaksdeg som vi INTE gjorde kakor av utan bara åt som den var. Genialiskt! Kladdkaka med marshmallows och vita chokladbitar är något jag ska lägga på minnet. Ett annats tips som delades var att smälta Marianne godis i grädde på spisen, när alla bitar har smällt låter man grädden svalna, vispa den som vanligt och servera till exempelvis chokladkaka. Låter väldigt läckert och jag ska prova det någon gång.



Glögg avnjöts, julemusik strömmade ur radion och levande ljus fick ögonen att tindra :) 

Efter allt var klart lämnade vi kaoset och disken för att går över och äta Pers söndagsmiddag. Stek, pannbiff, hemmagjort potatismos, ärtor, kokta morröter, gräddsås, pepparsås och vinbärsgelé satt inte illa vill jag lova! Steken var gudomlig och smälte i munnen och för en gång skulle var Per helt nöjd med det han åstadkommit. Han är alltid den största kritikern och vill förbättra allt fast alla säger att det är fantastisk gott. Men inte denna gången, han var nöjd :) Jag kände mig lika mätt som jag brukar göra på julafton. Det var bara att lägga sig i soffan och försöka göra plats för kladdkakan, chokladkorven och lussebläckfiskarna. Och det gick ner! :)

God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar