onsdag 24 augusti 2011

Skonsamma lockar

Jag har återupptäckt en gammal klassiker inom hårstyling från 1980-talet. Skumgummirullar! Enkla att använda och bra resultat. Man tar en hårslinga och rullar upp på gummirullen och när man nått hårbottnen böjer man bara på rullen (som innehåller en ståltråd) så sitter den på plats. Bästa resultat om håret är nyfönat och fortfarande lite varmt. Det är skonsamt för håret då det inte sliter som en locktång gör.
Skumgummirullar 60kr på Åhléns
Rulla upp och böj

Resultatet efter ca en timme

Jag har alltid gillat lockigt hår och fått höra att jag passar bra i det. För mig har alltid en lyckad frisyr inneburit volym. Jag gillar dramatiken och glamouren i lockigt hår, samt att mitt ansikte känns så stort och runt i för platta och raka frisyrer. Nog för att 1980-talet är ett sekel fullt med skrattretande frisyrkreationer och torra hårtoppar men när det var fint så tycker jag att det var väldigt fint. Min mamma har alltid tyckt att 80-talet var det bästa seklet i hennes ungdom då hon tyckte att 70-talet var så trist och brunt. Modet ändrades på så vis att man fick vara kvinnlig igen. Klackskor, klänningar, smink, pastellfärger och frisyrer med volym var vad hon hade saknat under många år. Och jag hade kanske känt samma sak om jag var ung då.




Apropå torra hårtoppar så ska jag till frisören imorgon. Dags att ta hand om håret i tid innan topparna blir för kluvna, så slipper frisören klippa av så mycket varje gång jag går dit. Jag vill ju spara ut håret och får ett långt och tjockt hår, vilket innebär regelbundna besök var annan eller tredje månad. Dessutom behöver luggen fixas till om den ska kunna växa ut snygg. Wish me luck! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar