tisdag 4 december 2012

Brudklänning från Millybridal

Jag tänkte berätta om hur det gick till när jag skulle beställa min brudklänning från Kinas största och mest kända leverantörer av brudklänningar; Millybridal.com
De syr upp klänningar efter dina inskickade mått eller vald storlek på hemsidan och dem är faktiskt väldigt duktiga. Min beställning gick inte helt smärtfritt och jag ska strax berätta varför men jag vill ge dem ett godkänt betyg när det kommer till kvalité av hantverket. För även om det var vissa fel på klänningen så var själva sömnaden och tyget fint.

Så, jag gick ut med mina underbara brudtärnor och tittade på klänningar i september efter att jag har fått veta att rean av just brud- och balklänningar börjar då. Min budget var max 4000kr men jag kunde snabbt konstatera att det inte skulle räcka, ty brudklänningar är sjuuuukt dyra. Jag hittade i alla fall en underbar klänning och som jag verkligen kunde se mig själv gifta mig i. Intressant nog så var det inte den typ av klänning som jag hade föreställt mig för det var en "sjöjungfru/trumpet"-formad klänning. Och för er som inte vet vad det är så är det en tajt klänning som blir större efter knäna, liknar en fiskfena eller trumpet. Jag trodde att jag skulle vilja ha en mer A-formad prinsessliknande klänning men denna var elegant, sensuell och väldigt mycket jag! Det var liksom min stil. Och när en av mina brudtärnor nästan börjar gråta så är det ett tecken :)
Men jag hade inte råd med. Den kostade 12000kr och på rea 7000kr, fortfarande för dyrt för mig.

Detta är inte min klänning men den är ganska lik.

Så väl hemma letade jag upp alla bilder som jag kunde hitta på klänningen och mailade Millybridal och frågade om dem kunde sy den samt vad det skulle kosta. Det var inga problem enligt dem och det skulle kosta mig 2000kr exklusive frakt på 500 kr. Underbart! Ett pris som passade min plånbok. Hur snabbt kunde jag få den? 6 veckor, men det verkar vara en standardtid de säger för det tog 8 veckor. När jag sedan läste på olika bröllopsforum så var det många brudar som klagat på att det tog längre tid än vad de fått information om. Sedan spelade det en viss roll om det var högsäsong också, vilket det inte var i mitt fall.

Så efter 8 veckors väntan så kommer klänningen levererat hem till mig. Jag sliter upp förpackningen av exaltering och iver men upptäcker en stor miss.. En viktig detalj som har fel färg och inte vilken färg som helst utan svart.

Bilderna som jag skickade hade en av bilderna på klänningen ett brett, svart sidenband under bysten och jag skrev till dem att jag INTE ville ha den svart utan VIT. Dock lyckades dem ändå läsa fel och gjorde bandet svart.. Jag blev jätteledsen, för i övrigt sitter klänningen som ett smäck, det är fin kvalité på tyget och sömnaden är riktigt proffsigt. Ändå inser jag att jag kommer behöva sprätta upp vissa delar av klänningen om jag ska byta ut bandet. Det är inte fult med svart band, men det är inte vad jag ville ha och det är inte min stil.

Jag mailade dem omedelbart och de var verkligen ledsna för misstaget. De erbjöd mig inga pengar tillbaka men kunde skicka det rätta vita tyget så att jag kunde fixa det själv och jag tackade ja till det. Då slipper jag i alla fall springa runt i olika butiker och leta efter ett liknande tyg. Det handlar inte längre om pengar för mig utan att få det fixat! Det är lite av en mental stress nu även om det är över ett halvår kvar. Tack och lov så är jag ju ganska bra på att sy själv och jag har många duktiga vänner som säkert kan hjälpa mig.

Jag tänker inte i nuläget lägga ut bilder på min klänning. Bland annat för att Per inte ska få se den för än på den stora dagen och då tycker jag att ni andra får vänta också ;) 

1 kommentar:

  1. Hej jag ser att det var länge sen du skrev detta men jag funderar på att beställa klänning från samma sida och jag vet inte riktigt om jag vågar. Hur gick du tillväga när du kontaktade dem? :)

    SvaraRadera