fredag 16 december 2016

Mitt nya bett - Del 15 - Slutresultatet

ÄNTLIGEN! Nu är det klart! Tandställningen togs bort i onsdags (14 december) och det känns självklart helt underbart. Lite som att äntligen få ta av sig ett par skor som har gett skoskav i 2,5 år. Men som jag tidigare har skrivit; jag har tydligen extra känsliga slemhinnor.
Det känns även lite ovant och konstigt, jag har ju trots allt fått en helt ny mun. Jag märker att jag pratar lite annorlunda och kanske artikulerar lite överdrivet ibland men det är för att jag "testkör" vissa ord, speciellt på engelska. Vissa vanor sitter kvar (det har ju bara gått tre dagar) som att jag sköljer munnen då och då när jag äter för att det brukade fastna mat överallt. Och att tungan vill peta på metallfästena som inte längre är kvar. Sedan så är ju inte känseln i överläppen helt tillbaka ännu men det kunde ta tid enligt kirurgen.
Jag har en sak kvar att åtgärda: jag måste kontakta min vanliga tandläkare för att kanske ta bort en eller två visdomständer som har tittat fram under den här processen. Vi får se hur det går.

Före - Efter

I morse var jag på återbesök för att få min gom-platta. Den, samt ståltrådarna som har limmats fast på baksidan av tänderna, ska se till att allt hålls på plats. Nu i början ska jag ha den så ofta jag kan och sen enbart på natten under ett år.

Gom-plattan


Med gom-plattan


Så, då kommer den slutgiltiga frågan: var det värt det? Svar: 100% JA!! Skulle jag rekommendera någon annan att genomgå detta? Absolut! Det kommer att förbättra ens liv så otroligt mycket.

Det har varit en tuff process ibland och jag har tyckt synd om mig själv några gånger när det har gjort ont eller när målet har känts så långt borta. Men nu när jag har nått målet och ser slutresultatet så ser jag så ljust på framtiden. Inte bara för att jag tycker att mina tänder är snyggare nu när dom är raka, utan också för själva känslan i hela ansiktet är förbättrat. Det kommer att bli roligare att äta mat, jag kommer att kunna slappna av i käken och därmed ha mindre huvudvärk och jag kommer inte att behöva oroa mig för att tänderna kommer flytta på sig när jag är äldre. Att offra 2,5 år på detta är värt det för resten av ens liv...

2016 - 2013

Gamla inlägg: 

Mitt nya bett - Del 1

Mitt nya bett - Del 2

Mitt nya bett - Del 3

Mitt nya bett - Del 4 & 5

Mitt nya bett - Del 6

Mitt nya bett - Del 7

Mitt nya bett - Del 8

Mitt nya bett - Del 9

Mitt nya bett - Del 10

Mitt nya bett - Del 11

Mitt nya bett - Del 12

Mitt nya bett - Del 13

Mitt nya bett - Del 14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar