torsdag 24 februari 2011

Dags för förädring!

Det har varit vinter, om det nu har lyckats undgå någon. Detta innebär bland annat att kroppen vill förbereda sig för ett tuffare klimat genom att fylla på reserverna. Man rör sig mindre utomhus och man längtar mest hem till värmen och godsaker. Mörkret gör en energilös och man har D-vitaminbrist. Högtider som jul och nyår sätter sina spår runt midjan och jag har dessutom varit utomlands och frossat i exotiska godsaker. Jag skyller inte bara på naturen och högtiderna, det första man måste göra är att erkänna sina misstag, jag har varit väldigt slarvig den här vintern. Jag har knappt ägnat en tanke åt vad jag stoppar i mig och man har varit kaxsig för att man har haft storlek 36/38 de senaste åren. Men nu har jag kommit till det stadiet då jag bara kommer i ett par jeans (som från början var för stora), jag får knäppa upp byxorna när jag sätter mig ner vid datorn på jobbet och jag ser nästan gravid ut när jag kommer hem på eftermiddagarna. Har börjar käka Aktivia-yoghurt för att se om det hjälper mot min svullna mage. Jag är i alla fall inte laktosintolerant, har testat mig för det redan.

Jag är besviken på mig själv och en förändring måste ske! Visst, jag är knappast gravt överviktig men de kilon som jag har lagt på mig har gjort så att jag har börjat hålla in magen igen. Jag verkar ändå vara långt ifrån ensam. Flera vänner och kollegor klagar på extrakilona och min bloggarkompis som inspirerade mig till detta inlägg:
http://eva-stiletto.blogspot.com/2011/02/nyttig-mandag.html


Jag har nu införskaffat en del grejer för att fixa detta. Förutom vitaminerna som jag käkat de senaste veckorna för att må bättre och känna mig piggare så har jag börjat ersätta middagen med Modifast och en banan. Jag blir faktiskt mätt på en shake och banan och målet är att skippa bananen om ett tag.
Jag fortsätter med min vanliga frukost: gröt med honung, en ost och skinkmacka utan smör, Proviva-juice, Aktivia-yoghurt och ett kokt ägg. På sikt ska jag nog ta bort mackan från menyn.
Lunchen är oftast någon vanlig husmanskost men jag minskar på kolhydraterna. Mindre pasta/ris/potatis.

Okej, om jag skulle köra stenhårt på att enbart dricka Modifast eller skippa alla kolhydrater så skulle jag nog rasa ner i vikt fortare men jag vill hellre hitta en livstil som jag kan leva med. Och jag vill faktiskt leva med kolhydrater.

Träning är inte aktuellt just nu. Jag har inte råd med ett gymkort och att gå ut och gå har man ingen lust med när man fryser öronen av sig. Blir att börja promenera när plusgraderna börjar komma. Mina alternativ till våren är att börja med pole-danceing igen eller dansa något annat, yoga, vattengympa, innebandy med kollegorna (har snackats om det på jobbet) eller gymma med Per eller mina kollegor. Får se vilket det blir :)

Socker... Denna drog har varit mitt livs belastning och glädje. Jag har de senaste åren kommit fram till att jag har ett sockerberoende. Jag kan få abstinens och har perioder då jag skulle kunna sälja min själ för en chokladbit. Enda sättet att hantera det är självdisciplin, helt enkelt sätta stränga regler att inte äta godis i veckorna och så lite det går på helgerna. Jag förknippar bio och film med godis, och helt ärligt så vill jag inte ändra på det. Lite måste man få leva också! Men det får inte gå till överdrift. Ett enkelt sätt är ju att inte ha tillgång till frestelserna, alltså att låta bli att köpa hem sötsaker. Och om man nu har det hemma så ställ undan det så man inte påminns. I mitt fall så har jag fortfarande kvar godis som jag fått i julklapp men det har jag ställt uppe i ett skåp som jag inte når till om jag inte tar fram en stol. Vilket är ett besvär som jag inte gör mig. Bra att vara kort ibland ;)

Nej, jag är inte gravid
Midjemått: 84 cm
Vikt: ca 60 kg
BMI: 24

1 kommentar:

  1. Kul att jag lyckats inspirerat någon :)
    Detta ska vi fixa nu vännen, nu så ska vi bränna överflödiga kalorier och komma iform igen!!

    Själv har man lyckats blivit förkyld "igen" så jag får ta ett paus från träningen ett par dagar.

    PUSS!!

    SvaraRadera