onsdag 16 februari 2011

Tandtroll!


Jaha, åter ett besök hos tandläkaren. Fick veta från mitt förra besök att jag hade visdomständer som skjuter på från alla håll och hörn i munnen. Ska försöka ett inte dra några skämt om intelligensökning och blondiner...
Har haft ont i käktänderna och bettskenan passar inte längre, antigen på grund av att visdomständerna har knuffat runt tänderna eller för att jag har växt ur den. Har ju haft den sen jag var 16 år och började gnaga tänder på nätterna och i följd fick huvudvärk.

Tandläkaren jag hade hette Afrodite och ja, hon var rätt snygg ;) Hon och sköterskan var väldigt fascinerad av min bettskena då de aldrig sett något liknande förut. De undrade om den var handgjord då den ser ut att vara formad av trolldeg. Håller med om att den är allt annat än snygg men att det var ovanlig visste jag inte. Dags för en ny konstaterades i alla fall och om jag ville ha en hård som jag har nu kostar det ynka 3100kr... Suck.... Alternativet är en mjuk  bettskena som min tandläkarförsäkring täcker kostnaden för och med lite hårdplast just där tänderna nöter. Hårdplasten kostar mig 500kr extra och det kan jag leva med då den dyra inte är på tal sedan jag slösat bort för mycket pengar i Thailand.

Så tillbaka dit i mars för att ljuta av mina tänder och den här gången en bettskena för överkäken då min tunga ofta fick bråka om utrymmet på nätterna. Resulterade mest i att jag tryckte ihop käkarna ännu mer för att inte sova med öppen mun och dregla ner sovkläderna.

Att jag hade ont i hörntänderna berodde inte på att visdomständerna sköt på eller hål utan förmodligen för att emaljen var skadad. Hon rekommenderade colgate sensitive och sedan la de ett lack på tänderna som smakade vidrigt, superlim eller nått. Och jag fick inte skölja med vatten :P

Tänker tillbaka på den tiden då tandläkarbesök var gratis, man fick en massa beröm, leksak och det smakade banan in munnen när man gick därifrån.
När jag var liten hade jag en killkompis från dagis som hette Fredrik och vi skulle gifta oss när vi blev stora. Han uppvaktade mig på alla möjliga sätt, bland annat när han var hos tandläkaren tog han inte bilar eller annat skoj för en pojke på 6 år utan en ring eller ett smycke som han kunde ge mig :) Gulligt, eller hur..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar