tisdag 8 februari 2011

Dublin Irland - Kick-Off!


Kick-Offen gick i färgen grönt. Irland var väldigt vackert, trevliga människor och mycket grönt! Alltså gröna skyltar, treklöver, hattar och små män i skägg och gröna kläder med löfte om guld. Aja, nu tror ni jag överdriver då det är den stereotypa bilden man har av Irland, men den stämmer faktiskt! Turistbutikerna var fulla av dockor, muggar, nyckelringar och prydnadssaker i form av lepricons, får och treklöver. Jag trodde för övrigt att man pratade engelska i Irland men det visar sig att de har ett eget språk som jag aldrig sett förut.

Irländska?

Vi laddade för kick-offen redan i bussen på väg till flygplatsen. Vi åkte från Rygge flygplats i Norge då det inte gick plan från Landvetter till Irland. Kan tänka mig att vår ena chef som är norsk säkert hade någon form av rabatt också. I alla fall hade vi kul på bussen med snack, lekar och alkohol.. Det sistnämnda var dock inte en så bra idé när man lider av åksjuka, något jag lärde mig och fick sitta längst fram i bussen resten av vägen.

Party party!

Första kvällen var det fest på hotellet och det var ett bra drag på mina kollegor. Jag, liksom många andra reagerade över nattklubbsmodet i Dubin: luderlooken! De flesta kvinnor klädde sig som prostituerade med skyhöga klackaskor och kort-kort.. Väldigt kort-kort! Man kunde lätt tro att deras klänningar var tröjor och kjolarna bälten. Och inge strumpbyxor! Även om det var varmare i Dublin än i Göteborg skulle jag ändå aldrig gå ut utan strumpbyxor... Dessutom satt kläderna som korvskinn och om jag säger att kvinnorna var fylliga så är jag snäll.



Jag hade mer tyg på kroppen, jeans, linne, kavaj och högklackad. Jag var väldigt nöjd med outfiten som Per hjälpt mig att plocka fram :) Ändå fick jag väldigt mycket ragg efter mig och de raggar på ett lite annorlunda sätt där än hemma. Om en kille spanar in en tjej på krogen i Sverige börjar han med att cirkulera lite och försöker få ett bra tillfälle att komma fram till tjejen och snacka om något. I Dublin går det rätt fram och skakar hand och frågar hur man mår och vad man heter. Man blir lite paff men det är ett ganska trevligt sätt att ta kontakt på. Att nämna att man är svensk gör inte att de håller sig på avstånd direkt. Efter ett tag började det att bli jobbigt så min tacktick var att inte ge ögonkontakt med männen och hålla mig till min flock. Per berättade att det var samma sak i Skottland när han bodde där och det var inte svårt att få ragg om man ville.

Sjukt trött var jag när jag kom i säng och han bara sova 6 timmar innan det var dags för frukost buffén. Rätt sliten med tanke på resan dagen innan. Lördagen började med en promenad runt i Dublins shoppinggata. Vi spanade in butikerna som inte öppnat ännu och bestämde oss för vilka vi skulle besöka senare.

Jameson!

Vid lunch tog vi oss till Jamesons Whiskey Fabrik för en guidad tur fabriken. Jag är ju ingen whiskeydrickare men det var ganska intressant och fint att se alla gamla saker. Efter turen fick de som hade anmält sig innan göra en whiskey-provning och smaka på 12 till 18 gammal whiskey. Lite häftigt men inget för mig, jag tycker alltid att whiskey smakar rakvatten.

Efter lunch var det shopping med två av min kollegor. Jag hade ju inte råd egentligen att köpa något men hur ofta är man i Dublin, dessutom var det i snitt billigare än hemma. Reapriser skulle man kunna säga utan att överdriva. Jag hittade i alla fall en väldigt fin jack i 1800-tal stil, passar både till fint och lajv :)

Jag var så trött efter fredagens resande, festande, 6 h sömn och lördagens 3 h shopping att jag totaldäckade på hotellrummet. Tur var det för sen var det middag med hela jobbet på en fin restaurang. Det var en nerlagd bank som gjorts om till restaurang, väldigt flott och fantastisk arkitektur. Jag förbannade mig över att jag inte tog med mig kameran den kvällen, men min handväska var liten och innehöll bara nödvändigheter som läppstift, pengar och spegel ;) Otroligt god mat, vin och efterrätt och det hela kändes väldigt flott. Tanken var att vi skulle dra vidare och festa på någon av alla miljoner pubar men det slutade som i Sverige när en stor flock ska gå ut; man går omkring i timmar och kan inte enas om vart man ska gå. Till slut delas flocken och folk går i små grupper dit de vill. Jag var inte direkt på festhumör och en timmes powernap var inte tillräckligt men jag ville inte missa chansen att umgås med mina kollegor. Det slutade med att min lilla grupp tog mitt förslag om att hitta ett ställe nära hotellet så man hade krypavstånd hem. Perfekt! Jag drack lite vatten och sen tackade jag för mig och gick hem, det var en kort promenad hem och på vägen gav jag en uteliggare lite euro.

Mmm, kräfta..

Sista dagen och dags för utcheckning på hotellet. Dagens utflykt var till Guiness-fabriken och Per hade ett önskemål om att jag skulle köpa öl därifrån. Jag passade på att köpa ett stop till honom också, samt choklad med Guiness-smak. Rundturen i fabriken slutade uppe i ett glastorn med en bar och utsikt över hela Dublin I biljettpriset ingick en öl eller läsk. Cola för mig, dessvärre är jag inget stort Guiness-fan men nästan alla killar jag känner är det och därför inte obekant med drycken. Mina kollegor suckade högt när de avnjöt den mörka ölen och samtidigt fick vårsol i ansiktet. Väldigt trevligt!

Mera öl!

Vi var alla väldigt trötta efteråt och tyckte att promenaden till fabriken var tillräcklig och utanför fanns hästar och vagnar. Mysigt, tyckte vi och åkte häst och vagn tillbaka till hotellet. En bra avslutning på utflykten.

Sedan var det bara att ta sig till flygplatsen och självklart blev det med en dubbeldäckare. Fick en åksjuketablett av en kollega eftersom jag hade mått sådär på vägen dit. Totalsomnade hela resan och större delen av bussfärden från Norge, otroligt skönt! Ska skaffa sådana till nästa flygresa.
Väl hemma på kontoret kom Per och Johan och hämtade mig. Per hånglade upp mig totalt på parkeringen att jag nästan blev lite generad inför mina kollegor men han hade saknat mig så otroligt denna helgen :) Han blev också glad för ölen och stopet ;)

Bye bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar