måndag 21 februari 2011

Mammas födelsedag

Min lilla mamma blev i veckan 55 år men hon ser ut att bara vara 45 ;) Detta firades på lördagen med en middag. Födelsedagspresenter blir allt svårare att komma på ju äldre hon blir. Vad ger man någon som redan har allt... Eller i alla fall alla nödvändigheter och komforter som en västerländsk kvinna förväntas ha. Hur som helst så kläckte mammas man idéen om att vi skulle laga middag till henne. Rättare sagt att Per skulle laga en trerättersmiddag till mamma, vilket började som ett skämt men Per tyckte om idéen och planerade en fin meny. Mamma tyckte först att det kändes som att vi tvingat på Per förslaget men vi försäkrade henne om att han ville göra det. Hon njöt slutligen av att enbart behöva göra sig själv fin och göra hemmet fint till sin dag men att slippa slita vid spisen. Spännande tyckte hon att det skulle bli också och den bästa present en mamma kunde få. Per alltså ;D

Ångrar att jag inte tog kort på kalaset och maten, jag hade ju ändå kameran med mig. Jättedumt.. Aja... Fantastisk gott var det i alla fall! Så klart, när min älskling står vid spisen ;) Blir alltid gott om han så bara köper halvfabrikat, han vet precis hur han ska piffa till den mest enkla maten. Förrätt var baguette med ost på som smällt i ugnen, serverat med sallad, päron, honung och valnötter. Huvudrätten var lammfilé, rödvinssås, ugnsrostade rotfrukter och sirapsglaserad brysselkål. Efterrätten förberedde jag och Per kvällen innan; chokladcheescake, hallonsås, vaniljsås och smält choklad. Mumma! Suck.. Cheescaken var ändå min favorit, man ville ta mer men det fanns inte plats. Ändå blev halva kakan över..

Grattis igen, mamma! :)

Mammas bröllop

1 kommentar: