måndag 29 november 2010

Tvättdag

Intresseklubben antecknar att Therése har idag tvättid.. Aja, hem till tvättstugan kl 19 och min korg är full! Fanns ingen tid att tvätta förra veckan och jag vill gärna ha tid på måndagar eller tisdagar. Jag kan finna en viss frid med tvättstugor. Man får liksom hela arbetet gjort på en gång, samtidigt som det kan vara väldigt skönt att tvätta lite i taget om man hade en maskin hemma. Jag har nog också haft tur med tvättstugor, fina, rena och ordentliga maskiner som inte krånglar allt för ofta.

Jag försöker se vissa hushållssysslor som mini-terapi. Som tvätt och disk. Att stå där med händerna i varmt vatten och bara fokusera på att allt blir rent kan vara ganska lugnande. Vika tvätt och känna lukten av rent. Aaah.. Men självklart ser man inte alltid fram emot disken eller tvätten, men det är så tillfredsställande när det är gjort. Belöningen kommer efteråt.

Man blir ju dessutom mörkrädd när man ser hur vissa i min generation är, lata, bortskämda (vems fel är det, mammor och pappor?) och tycker inte det är "roligt" med hushållsarbete. Det är ju ingen slump att programmet "Ung och bortskämd" har kommit just nu, med ungdomar från min generation och att det hela är ett så aktuellt ämne. Ibland har jag haft tankar på att jag inte skulle vilja bli så där snorrik (vinna på lotto eller nått) och kunna få allt jag pekade på. Tänkt om mina framtida barn aldrig skulle få uppleva tillfredsställelsen i arbete och känna belöningen efteråt av att man har åstadkommit något med egen kraft. Självklart vill man att ens barn ska "få allt det där jag inte fick som ung" men känna självständighet och inte minst ha självkänsla är viktigare. Jag skulle bli galen om någon gjorde allt åt mig och ständigt plockade upp efter mig. Jag vill ta hand om min egen skit! 

Tänk på hur det var förr, ungdomar!

Så revolutionerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar