tisdag 23 november 2010

Helgon i Örebro

Oj oj, vilken helg! Först när vi skulle åka tåget till Örebro så finns det plötsligt ingen vagn för obokade biljetter och hela tåger var smockfullt. Inga sittplatser för oss med andra ord. Så efter att ha sprungit med väskorna fram och tillbaka i tåget på jakt efter sittplatser börjar vi inse att vi kanske får sitta i bifron eller på golvet. Då får vi syn på en tom väskhylla! Så, vi slänger upp våra saker där och klättrar  upp! Där satt vi halva resan och tittade på film på laptopen. 



Första stoppet var i Kumla hemma hos Pers lillasyster Tina, hennes man Micke, deras fyra barn, två hundar och en katt. Full rulle vetebulle! Vi hade jättemysigt med tacos, öl, mosserande vin, massa prat, bus och livemusik. Hundarna bet dock sönder Pers datakabel, bara att köpa en ny dagen därpå. 



På lördagen lagade Per middag, en av mina favoriträtter; en pastasås med grädde, bacon, kyckling, korv och syltlök. Mumma! Senare på kvällen kom Pers pappa, Dragomir, och körde oss till Örebro. Hemma hos Dragomir träffade jag två kusiner, lillebror Patrik och en kompis till honom. Det blev hembakt pizza, öl och en sprit som jag inte mins namnet på (50%!!). Smakade bara lite, resten gav jag till Per. Ville inte riskera att bli full första gången man träffar svärfar. 



Söndag morgon åkte vi på en liten tur i Örebro, vi skulle handla mat bland annat till kvällens helgonfirande. Per berättade vart han gått i skolan och mycket annat.
Pers släkt som är Serbiskortodox (hoppas jag skrev rätt) och firar sitt skyddshelgon, St Michael, den 21 november. Detta gör man bland annat genom att bryta ett specielt bröd, dricker vin och äter massa god mat. Det var väldigt kul att träffa så många släktingar, dock långt ifrån alla då många inte kunde komma. Efter all god mat blev det musik och dans. Jag fick lära mig en ringdans, dock det enda jag hann lära mig och tur att jag hade bra skor. 

Finklädda



Måndag morgon och dags att bege sig hem. Eftersom alla jobbade som vanligt på måndag så var jag och Per ensamma.. med en massa rester! Så vi hade både frukost och matlådor med oss hem.
Taxi till stationen, en kort vända förbi apoteket då jag var förkyld och hade ont i halsen, en titta på Örebro slott och sedan på tåget mot Götet. En bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar