söndag 30 oktober 2011

Ordning och reda

Denna helgen har jag gått igenom vårt tyglager i källaren. Jag sorterade upp tygerna i högar och för att slippa gå ner och rota varje gång jag ska försöka minnas vad vi har i våra lådor så fotograferade jag alla högarna en och en, så är det bara att titta i ett album nästa gång. Smart va ;) Fick ett roligt tips på radion en gång; det var en kille som tröttnade på att inte minnas vad han hade lånat ut till vem i sin bekantskapskrets. Så han började fotografera saken han lånade ut tillsammans med personen som ska låna. Inte så dumt..

Alla våra tyger
Förutom sorteringen av tygerna så började jag gå igenom mina lajvkläder, tittade på vad som skulle sys om och vad som skulle lagas. Det blev en salig röra i vardagsrummet men jag fick idéer till nya lajvkläder och samt vad jag skulle göra med mina mindre lyckade kläder som jag sydde i början av min karriär :D

Kommande projekt under vintern
Blev sugen på att sy en ny knekt-klänning, men tanken slog mig att nästan hela min lajvgarderob består av knektkläder. Men jag tycker det är så snyggt! En av mina favoritepokrar är renässansen. Men vikingakläder är att börja tänka på egentligen, det blir fler och fler arrangemang av den tidsepoken. Kanske ska jag sy några enklare användbara medeltidskläder (typ tunika, kjol och byxor) som jag kan använda till de flesta lajv. Sen är jag också sugen på att göra en beställning på en klänning av en tjej som syr fantastiskt fina 1800-1900-tals kläder. Ska förhoppningsvis på en steampunk-lajv i sommar som Micki arrangerar, Lilla lugnet 2. Något i denna stilen skulle jag vilja ha.



Jag skissade i alla fall på en ny knektklänning. Ska den bli röd, blå eller lila?!

En ny knektdräkt som har både kjol och byxor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar