måndag 24 oktober 2011

Lajvstugor

Jag började fundera på hur min lajvstuga skulle se ut om jag fick bygga en själv. Jag har ju varit i en del lajvbyar nu och vissa har imponerat mer än andra. Det är klart att det inte alltid kan bli perfekt från början och ofta kanske man kommer över billigt material snabbt och ibland bygger man om och reparerar stugorna. Dessutom är det ju engagerade och drivna lajvmänniskor och inte alltid hantverkare som ger sig ut på lajvområden på sin lediga tid och bygger. Hatten av för dem, de gör våra lekar i skogen möjliga :) Stugorna får heller inte vara för bra för då räknas de inte längre som teaterrekvisita utan som en jaktstuga eller liknande och då krävs ett annat byggtillstånd.

Jag sitter ju hela dagarna och jobbar med planskisser och passade på att spåna lite på olika typer av stugor. Främst skulle jag vilja ha en ordentlig eldstad i mitten av husen som man kan laga mat på och självklart värma upp stugan med. Sedan mer än ett sovrum så man har möjlighet att spela adel på ett trovärdigt sätt, det vill säga med lyxen att ha en egen sovkammare. Inga glas i fönsterna givetvis, utan fönsterluckor att stänga när det blir kallt. Sovplatserna och all annan inredning är platsbyggd så klart med massa bra förvaring som man kan gömma off-saker i. Jag tror inte jag kommer att ha möjligheten att själv bygga en lajvstuga, men detta kanske kan inspirera andra som bygger :)

Stuga 1

Stuga 2

Stuga 3 med sovloft

Stuga 4 med en annan typ av eldstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar