söndag 7 september 2014

Släkt från Amerikat!

Helgen blev nästan som ett sista avsnitt ur "Allt för Sverige" för vår familj. Vi har nämligen varit på en släktåterförening då några amerikanska ättlingar var på besök i Sverige. En kusin till mamma har släktforskat och lyckats kontakta dessa släktingar och organiserade denna träff och det blev verkligen jätteroligt. I en stor festsal, i ett renoverat bruk, i en liten ort som heter Brunnsby (utanför Motala) samlades ca 75 personer som alla var på något sätt släkt med varandra. Jag träffade sysslingar som jag inte visste att jag hade! Och det var så intressant och roligt att få läsa och höra berättelser om min mammas släkts historia (jag älskar ju historia, så varför skulle min egen vara ett undantag) och se gamla fotografier på familjemedlemmar som inte längre är i livet. Släktforskningen gick så lång som till 1500-talet och man har hittat valloner som invandrat från Frankrike till Sverige. Jag har bett kusinen till mamma som har alla dessa dokument och bilder att maila allt hon har till mig så ska jag designa en bok om vår släkt. Det kan bli ett riktigt roligt projekt att pyssla med i höst.

För att förklara så enkelt som möjligt hur de amerikanska gästerna var släkt med oss: Vendla (mammas farmor) hade totalt 8 syskon varav en bror och syster flyttade till USA. Systerns barnbarn och hennes två döttrar var här på besök. De var riktigt glada över att det kom så mycket folk på denna träff och det togs mycket bilder på alla närvarande.

Min morfars, mors föräldrar
Anders Svensson 1829-1895
& Johanna Jansdotter 1841-1922

Vendla (dotter till Anders och Johanna) 1880-1951
& Viktor 1877-1956
Vendla och Viktor

Min morfar Karl Vilhelm Persson 
Festlokalen i Brunnsby




Information om min mammas farmor


I källaren på detta renoverade bruk fanns en helt fantastisk fin butik som sålde bara närproducerade varor så som saft, cider, mjöd, honung, olja, ost, bröd osv. Jag och Robin gick loss där nere kan man säga... vi gick ut med två matkassar var, fyllda med läckerheter till oss och våra respektive. Per blev väldigt glad när jag kom hem med presenterna :)


Olja, cider, mjöd, saft, gelé och chips

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar