tisdag 9 september 2014

Projekt: längre hår

Jag klipper mig var 3:e månad, tvättar håret var 3:e eller 4:e dag, gör inpackning lite då och då, färgar inte hårtopparna utan bara hårbottnen och det växer i vad jag skulle kalla normaltakt. Men mitt hår räcker bara till axlarna i nuläget. Min kära man har vid några tillfällen (speciellt precis efter att jag kommit hem från frisören) sagt att han önskar att jag sparar ut mitt hår riktigt långt igen, som jag gjorde innan bröllopet. Han har dock poängterat att jag är fin oavsett vad jag gör (förutom att raka av mig allt hår så klart) men hans önskemål är att jag har längre hår. Duktig make *klappar på huvudet*. Rätt svar av honom! :)
När jag är hos frisören så säger jag alltid "Av med allt som är slitet!". Vad är annars poängen med att gå dit?
Jag började dock fundera på detta med riktigt långt hår och kom fram till att jag givetvis kan fortsätta som jag gör och ha tålamod med mitt hår. Eller så kanske jag kan påskynda processen (för jag är ju så känd för mitt tålamod.. not!) och se vad det finns för tips och produkter på nätet. Vissa tips och råd var en självklarhet för mig och vissa saker var nytt. Det som var självklart och som jag redan gör är:

- Tvätta inte håret för ofta, men inte för sällan heller! Då täpper smuts och fett till hårrötterna.
- Låt håret självtorka då och då. Låt det vila från hårfön och plattång.
- Använd alltid värmeskyddande produkter när du fönar och stylar.
- Använd skonsamma borstar och redskap.
- Gör inpackning då och då (dock skulle jag kunna göra det oftare).
- Dåliga vanor, stress och dålig kost är kasst för både kropp och själ, så inte minst för håret.

Det som var nytt för mig och som jag ska börja med är: 

- Sov med uppsatt hår, då slits det inte så mycket mot kudden. 
- Massera hårbottnen 5 min om dagen. 
- Använd återfuktande produkter för hårbottnen. 

En produkt som återkom på flera bloggar var Ricinolja som ska masseras in i hårbottnen och ska hjälpa håret att växa fortare. Flera bloggare hade lagt ut före- och efterbilder på hur mycket deras hår hade vuxit på några veckor. Jag köpte en flaska Ricinolja på apoteket och ska testa det i veckan. Andra produkter som jag ska investera i är en ny och bättre utredningsborste, en svinhårborste och vitaminer som ska skynda på hårväxt (förhoppningsvis bara på huvudet ;P). 

Ska köpa dessa från Lyko.se vid nästa lön.

Tangle Teezer Salon Elite Sweet Peppermint 119 kr
Ska vara helt fantastik bra! Rekommenderas av frisören

Macadamia Natural Oil Boar Paddle Brush 199 kr

Nexxus VitaTress Food Supplement 99 kr


Tigi Bed Head Small Talk 149 kr
Denna har jag använt i flera år. Riktigt bra skydd och luktar gott


2 kommentarer:

  1. är bortsen Macadamia Natural Oil Boar Paddle Brush 199 kr bra? vad gör den för nytta då? =) vill också hitta bra borstar

    SvaraRadera
  2. Jag har i och för sig hört att sova med uppsatt hår sliter jättemycket och tycker att mitt hår har blivit bättre sedan jag slutade med det...

    SvaraRadera