fredag 9 oktober 2015

Smörj den växande magen

Min mage växer ganska fort så jag fick börja med mammakläder ganska tidigt i min graviditet. Men jag har förstått att det är väldigt individuellt hur snabbt det växer. För en del kvinnor syns det inget alls den första tiden och på andra (som jag) så syns det tidigt. Det beror bland annat på hur barnet ligger placerat eller hur vältränad ens mage är eller bara hur man är ser ut i kroppen.
Jag har ändå inte gått upp så mycket i vikt, bara 1,5-2 kg. Jag frågade en läkare hur detta kunde vara möjligt med tanke på hur mycket min mage putar. Hon förklarade att kroppen håller på och stuvar om på insidan och gör plats för barnet samt att magmusklerna slappnar av. Att jag inte har ökat så mycket i vikt är bra eftersom det är ett större problem när gravida kvinnor ökar i vikt för snabbt.

Jag är inte superorolig för bristningar på magen men det hade varit skönt att slippa. Jag har redan bristningar på höfterna och låren från puberteten när jag typ fick höfter över typ en natt.
Mina efterforskningar på nätet visar att man egentligen inte kan förhindra bristningar. Det påverkas av hormoner och gener men det skadar inte att smörja in sig med olja eftersom det ger mer elasticitet till huden. Men det är ingen garanti. De tips på produkter som jag hittade var bland annat Bio-Oil (119 kr för 60 ml på apoteket) som rekommenderas av läkare och barnmorskor.


Den andra lite mer lyxigare produkten är Elemis Japanese Camellia Body Oil Blend som rekommenderades av Blondinbella (ooooh) och ska vara Victoria Beckhams favorit (ännu mer oooooh).


Jag valde att börja med den billigare varianten; Bio-Oil. Man ska smörja in sig  två gånger om dagen, så jag gör det varje morgon och kväll. Den är oparfymerad men luktar ändå lite gott (antagligen från själva ingredienserna i oljan). Så vi får se om det hjälper eller om mina gener är snäll mot mig. 

Här är förresten den senaste ultraljudsbilden, den är från vecka 14. I dag går jag in på vecka 16 :)

Vecka 14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar