fredag 30 oktober 2015

En gammal hobby

För ett tag sedan såg jag på facebook att en vän från skoltiden börjat måla och rita igen. Tavlorna som hon skapar är så inspirerande och vackra att jag själv blev sugen på att börja rita och teckna igen. Jag har tidigare slagits flera gånger av tanken att återuppta denna gamla hobby men inte funnit tid eller anledning. Tills jag insåg att jag faktiskt inte behöver en anledning förutom att det är kul och att jag måste ta mig tiden.

När jag var yngre så ritade jag hela tiden och det har lett mig val av utbildning och arbete inom design, formgivning och slutligen 3D. Med tiden ersattes pennan med en datormus och jag har sedan dess fokuserat helt på att skapa i den digitala världen och inte så mycket på papper.

Men så för några veckor sedan gjorde jag plats på mitt skrivbord, flyttade undan laptopen och plockade fram mina gamla pennor samt köpte nya ritblock. Det är lite som att cykla, det sitter kvar där inne men kräver lite övning och tålamod. Direkt märkte jag att mina handmuskler inte var van att arbeta med en penna samt att jag hade lite svårt att komma på vad jag skulle börja rita för något. Så jag bestämde mig för att börja med anatomi och kroppsdelar. Jag älskade ju att rita ansikten, kroppar och porträtt när jag var yngre så jag ville bli bra på det igen. Det finns en massa bra tips och skisstekniker på pinterest.com, så jag skapade ett album om bara teckning och måleri.
Sedan dess har jag försökt att rita lite varje dag, om det bara så är 30 min. Men ibland blir jag sittandes 2 timmar. Bara man sätter igång och framför allt tycker att det är kul.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar