fredag 16 oktober 2015

Mitt nya bett - Del 9

I måndags vad jag hos odontologen och satte in gummisnoddar i krokarna. Tanken är att de ska jämna ut tänderna och fylla ut de fyra luckor som har lämnats efter de tänder som har dragits. Så åter igen är alla tänder lite lösa och det gör ont att tugga. Tillbaka till bebis-mjuk mat igen... suck... Fick inga färgglada gummiband runt fästena denna gången, istället satte de in ståltråd vilket är lite fast ibland. Starkare grejer behövs nu tydligen.
Jag upptäckte för några helger sedan att en visdomstand på min vänstra sida är på väg ut. Jag tog upp detta med min odontolog men hon menar på att det inte är någon fara. Bara att hålla det under uppsikt. Min rädsla är att alla tänder ska knuffas fram och förstöra det arbetet som har lagts ner. Det skulle kännas riktigt surt.


Har vax på de små nedersta tänderna (det vita som syns).
Jag river mig på tråden när jag ska äta.


Jag berättade ganska tidigt för odontologen att jag är gravid och frågade hur detta kommer att påverka operationen. Den ska ske i maj och barnet kommer i slutet av mars, så det är ganska kort inpå. Det går inte att flytta fram operationen heller eftersom det är fullbokat hela 2016. Då är valet att flytta fram den till 2017, vilket känns väl långt bort. Bättre att få det avklarat.
Så, om det fortfarande behövs en operation (det är 95% chans att det blir av men 5% chans att det inte behövs) så blir det att förbereda sig och ta hjälp av familjen med barnet. Det är ju en narkosoperation och jag kommer att vara sängliggande en tid efteråt, vara svullen i hela ansiktet samt att jag bara kommer kunna äta flytande föda, vilket inte är så idealiskt när man ska amma och ta hand om ett litet barn. Sen kanske jag måste äta stark smärtstillande och då får jag verkligen inte amma. Det kommer inte bli jätteroligt men nödvändigt, belöningen kommer långt efteråt.

Jag hittade en blogg där en tjej berättar om din käkoperation (hon hade ett underbett). Här är inlägget om själva operationen och hur hon hade det efteråt (jo, lite avskräckt blir jag men hon fick ett fint bett efteråt): Mitt slutliga blogginlägg om min käkoperation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar