måndag 14 januari 2013

Sytt om min brudklänning

Som jag tidigare skrev så hade kineserna klantat sig när dem skulle sy min klänning. Sidenbandet runt bysten var svart och inte vitt som jag bett om. I helgen tog jag tag i saken och körde iväg till Stoff och Stil för att köpa ett vitt tyg och plockade fram symaskinen när jag kom hem. Det kändes lite läskigt att klippa och sprätta i sin egen brudklänning men jag har ändå min erfarenhet av att sy om kläder sen jag började lajva så jag kände mig trots allt säker på vad jag gjorde. Jag är nu till 90% nöjd med mitt arbete, det som inte gick så bra var att det tidigare bandet var elastiskt och det nya tyget var inte det. Så banden på ryggen blev liiiite för korta vilket resulterade i att det blir lite tajt när man ska dra upp dragkedjan. Men jag kan andas och det stramar inte eller är ohållbart, bara lite tajt. Jag har idéer på hur jag skulle kunna åtgärda det men jag tror inte det ska bli nödvändigt. Den fula imitationen av broschen bytte jag ut mot en brosch som jag hittade på Glitter och det blev väldigt elegant :)

Sprättade upp längs med dragkedjan för att
komma in mellan fodret och tyget


Använde dem gamla bitarna som mall
Före

Efter 


1 kommentar: