torsdag 6 december 2012

Harmonibad

Så här års är det bästa jag vet att komma in från kylan och krypa ner i ett varmt bubbelbad omgivet av levande ljus. Det är liksom en så enkel lyx och så rogivande för sinnet och kroppen. Varför inte slå på lite lugnande musik också, men jag föredrar att ha det tyst. Vi har det så sällan tyst omkring oss, det är alltid någon form av elektroniskt surr på. Därför tycker jag att det är skönt och viktigt att då och då uppskatta tystnaden.
Mitt badrum
Det finns några saker som tåls att tänka på innan man tar ett varmt bad, främst om man är tjej, och det är att man kan få urinvägsinfektion om man badar för ofta. Det beror på att när man lägger sig i ett bad, utan att ha duschat av kroppen först, så kommer alla bakterier och smuts som finns på kroppen ner i vattnet och sen smyger sig in i urinröret. Detta har dessvärre hänt mig några gånger, man är ju olika känsliga också. Jag är uppenbarligen väldigt känslig. För er som aldrig har haft det så känns det ungefär som att man är kissnödig hela tiden, plus att det gör ont i underlivet hela tiden och om du går på toa och lyckas trycka ur några droppar så gör det så j*vla ont! Ibland kan det t.o.m. vara blod i urinet..

Dags att bli ren!
Nu när jag tänker på det så har jag nog aldrig träffat en kille (som berättat) att han haft urinvägsinfektion. Det är ju vanligare för tjejer än för killar, det vet jag, men hur ovanligt är det att en kille får det? Det måste onekligen göra mycket ondare eftersom killar har ett längre urinrör. Aj!

 Jaha, från bubbelbad till urinvägsinfektion.. Där ser man :)

1 kommentar:

  1. Det är större chans att få urinvägsinfektion av att man ligger med varann och inte går på toa efteråt. Urinet har en renande funktion och har herr pillivick lite schmuts på sig så.. aj aj. heheh!

    SvaraRadera