fredag 30 mars 2012

För tidigt att klä av sig

Varje år vid den här tiden ser man samma sak på stan; folk som inte kan bärga sig att inviga sina nyinköpta vårplagg trots att det fortfarande är kallt ute. Det är bara slutet på mars och vissa mornar måste man till och med skrapa bort frost från bilrutan. Trots detta verkar vissa leva i en stark tro på att högsommarvärmen ligger runt nästa krök. Vårvärmen har bara retats med oss än så länge och aprilvädret luras. Ja, det har varit varmt ute några dagar men ropa inte hej ännu! Och om man följer nyheterna så kommer värmen att gå upp och ner de kommande veckorna, för så är det så här års och så har det alltid varit.

Senast i morse vid spårvagnshållplatsen reflekterade jag över hur blandat det var på folks klädval. Vissa hade mössa och varma jackor medan andra stod och huttrade av kyla i sina senaste vårjackor, ballerinaskor och till och med shorts. Tittade dem ens ut genom fönstret innan dem klädde på sig i morse? Det är långt ifrån mitt problem hur andra klär sig men jag blir bara fascinerad över att detta händer år efter år. Vissa verkar inte lära sig..

Däremot blir jag förbannad när föräldrar inte tar sitt ansvar och ser till att deras barn är ordentligt klädda, något som jag noterade flera gånger den här vintern. Barn som i snövädret gick till skolan utan mössa, handskar och jag slår vad om att dem inte hade något extra varmt under byxorna när de plumsade fram i snön. Inte okej!

Så här års brukar jag följa väderrapporten mer nog än vanligt just för att det kan vara varmt ena dagen och minusgrader nästa dag. Och oavsett om det är varm vid lunchtid så är det garanterat under 5 plus på morgonen, med andra ord för kallt för sandaletter och jeansjacka.

Att frysa är bland det jobbigaste jag vet och jag har överlevt den här vintern utan att behöva amputera förfrusna kroppsdelar och jag har inga planer på att börja frysa nu. Visst längtar vi alla efter våren och värmen och att slippa täckjackan men jag kan hålla mig ett tag till. För det ska bli så j*kla skönt när det väl blir varmt ute..

längtar till värmen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar