onsdag 15 februari 2012

Hemmagjord frukostmusli

Hemmagjord musli

I helgen har jag varit huslig och gjort min egen frukostmusli. Mamma gav mig tipset då hon hade kommit över ett jättegott och enkelt recept och numera äter hon ingen annan muslin. Ekonomisk är det också, för när man tänker på det så är musli och flingor ganska dyrt när man tänker på hur simpelt och onyttigt innehållet.

Så här är receptet:

5 dl rågflingor
5 dl havregryn
100 g hackad mandel eller hasselnötter
1 dl linfrön
2 dl solrosfrön
2 dl pumpakärnor
1 dl cocos
2 dl vatten
5 msk majsolja
2 msk honung
ca 1 dl russin
ca 1 dl torkade tranbär

Bland alla torrvaror utom russinen och tranbären. Blanda vatten, majsolja och honungen i en skål. Häll i vattenblandningen lite i taget i torrvarorna och bland med händerna. Krama då och då så det blir fina klumpar av havren och rågflingorna.
Olja en ugnsplåt och håll ut blandningen jämt. Sätt ugnen på 200 C och sätt en timer på 7 min. Rosta dem i mitten av ugnen 7 min i taget, ta sedan ut plåten och rör om i blandningen. Då blir inte flingorna ute på kanten brända. Gör detta totalt 3 gånger, sammanlagt 21 min i ugnen. Ringla lite honung om du vill sista gången plåten ska in i ugnen igen, då blir dem lite extra knapriga och söta.

Färdigrostade

Låt plåten sedan svalna innan du häller över russinen och tranbären. Lite torkad aprikos är gott också, eller vad du känner för. Förvara flingorna i en tät förpackning.

Tillsätt russin, tranbär eller torkad aprikos
Servera med fil/yoghurt och lite honung och det är en god morgon :)

Förvara i en tät förpackning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar