tisdag 9 augusti 2011

Hus eller lägenhet?

Jag har under en längre tid varit lite kluven ang om jag vill ha familj i hus eller lägenhet. Jag har länge varit för lägenhet eftersom jag till största delen är uppvuxen i lägenhet och har trivts med portlås, grannar nära in på och nära till det mesta. Det har känts tryggt och enkelt. Samt att om något går sönder i lägenheten så ringen man bovärden. Hus har känts för stort, ensamt och dyrt. Dessutom drömde jag länge om att ha en sekelskifteslägenhet mitt i Göteborg med kakelugnar och takstrukturer. Att kunna gå ut med mina framtida barn i lekparker och när de blir tonåringar skulle de ha nära till aktiviteter i centrum. Sedan skulle man själv ha nära till utelivet och restauranger.

Ett gammalt hus mitt i centrum
Ljust, högt till tak och en blandning av gammalt och nytt
Eller en renoverad vindsvåning
En takterrass att mysa på

Nu har min åsikts ändrats lite i och med att tanken på familj inte längre är så långt borta. Plötsligt ser det inte så lockande ut att böka med en barnvagn på stan eller ombord på spårvagnar. Hemmafester föredrar jag mer nu än krogar. En trädgård verkar mysigt att ha på sommaren, där barnen kan leka och man har grillfester med familj och vänner. Samt att man får mer frihet att göra vad man vill i ett hus vad gäller renovering och annat. Kanske att man få chansen att bygga ett helt nytt hus så som man själv vill ha det.

Vårt drömhus skulle bli ca 300 kvm om både mina och Pers önskemål ska uppfyllas ;) Det ska finnas gästrum, bibliotek/kontor, gym, bastu, relax med bubbelbadkar för två, biorum, finmatsal och ett extra stort sovrum med ett eget badrum och klädkammare. Pool hade inte varit fel heller ;) Alternativt en sommarstuga vid havet.

Stort och nytt hus
Trädgård
Pool! 
En stor altan
Sovrum med eget badrum och stor klädkammare
Stuga vid havet

Mjo, man lär ju bli polare med Bill Gates eller skrapa fram några miljoner för att få detta ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar