söndag 8 maj 2011

Steampunkpicknikc i botaniska trädgården

Mina steampunk/sekelskifteskläder

I torsdags var jag på en liten picknick i botaniska trädgården med några lajvvänner. Vad vi har gemensamt är intresset för steampunk och denna picknick var extra speciell då vi blev filmade av ett kamerateam som ska göra en dokumentärserie på tv3. "Svenskarnas hemliga liv" eller något liknande ska dokumentärserien heta och detta team har följt min vän och bloggkollega Micki i 2 dagar http://steampunk-micki.blogspot.com/. Väldigt trevlig picknick och man vande sig ganska fort att det var kameror omkring en.

Våra drömmars stad - spelade vetenskapskvinna som uppfann gammastrålningen

Det ska bli väldigt kul och spännande att se avsnittet när det sänds i höst och förhoppningsvis ska det inte bli så vinklat som det brukar bli när det handlar om lajv i media. Oftast porträtteras vi som otroligt udda, nördiga och tar lajv på blodigt allvar, vilket vi självklart inte gör. Okej, några kanske gör det men normen tar det för vad det är, nämligen lek. Det är en avancerad lek för vuxna, inget annat. Jag står för det, vi är unga/vuxna som klär ut oss, åker ut i skogen och leker. Varför? För att det är kul!

Jag har alltid haft ett starkt intresse för historia och man lär sig mycket genom denna hobbyn om kläder, hantverk och om livet förr då man hämtar mycket inspiration från vikingatiden och fram till 1900-talets början. Sedan blandar man det med magi, fantasiväsen och mytologiska varelser för att få krydda på sagan man skapar.

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i att kampa, man har liksom ena foten i det primitiva livet och den andra i det moderna livet. När man låsas att det är medeltid och man spelar rollspel så lever man det enkla och gamla livet på riktigt. Man lagar mat över öppen eld, äter i träskålar, hämtar vatten i en brunn, klär sig i yllekläder och sover bland fällar och filtar. Plus att man leker och skapar en illusion av en annan värld. Inte för att jag har ett stark behov av verklighetsflykt, jag älskar mitt liv. Mitt jobb, hem och relationer och inte minst mig själv. Men då och då vill man uppleva något annat, då ser man en film eller läser en bok som för en bort till en annan tid och värld. Vi tar bara boken eller filmen till en ny nivå och är själva med i den.

Niria - mitt första lajv, spelade maffiaboss

Krigshjärta 1 - mitt andra lajv, spelade knektsoldat
Att vi är nördiga, måhända, men det är väl de flesta som har ett intresse eller hobby. Att ha ett starkt intresse för något och fördjupar sig i det är väl en definition av nörd. Eller?  Folk som åker land och rike runt för att följa sitt fotbollslag och se på fotbollsmatcher, båtmodellbyggare träffas på mässor och pratar om båtar i alla dess former, samlare som visar upp sina samlingar av allt möjligt för andra av samma intresse. Ja, ni fattar. Skillnaden är väl att lajv inte är lika känt som fotboll och båtmodeller. Men det blir allt mer känt och intresset blir bara större. Förresten, folk som är oroliga över att vi lajvare inte kan skilja på fantasi och verklighet, lek och allvar och därmed gör något farligt. Ta en titt på fotbollssupportrar som inte kan skilja på sport och allvar och som förstör arenor, misshandlar varandra och kostar samhället flera tusentals kronor varje år. Har det någonsin rapporteras om något liknande med lajvare.. nja..

Blodspår - spelade borellmamma
Sjunde draken, nybörjarlajv - spelade forskare och upptäcktsresande
Ardanus, piratlajv - spelade adelsdam. Här är jag avrättad
Sjunde draken 2- spelade forskare igen
Kampen i ringen - piga och jobbade i köket

I alla fall så är vi helt ofarliga och har bara vårt barnasinne kvar. Titta på mig och Micki på tv3i höst ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar