måndag 23 maj 2011

Uppdatering om viktnedgången

Stress, stress och åter stress. Detta är anledningen till att jag inte har uppdaterat bloggen på ett tag, jag hinner helt enkelt inte. Och när jag har tid över så fylls den tiden av något annat eller ibland ingenting, för ibland behöver jag göra ingenting för att ladda batterierna. Det har varit galna månader på jobbet och jag har fysiskt sätt tagit lite stryk. Magen är det första som reagerar och jag har ganska lätt för att få magkatarr, vilket jag har lyckats undvika den här gången då jag tar piller direkt om besvären inte försvinner. Detta har ju också påverkat min vikt så klart men först nu kan jag rapportera framgång :) Jag har tappat ca 2 kilo vilket inte låter så mycket men det fick mig under 60 kg sträcket vilket i sin tur har gjort att jag har kommit i två par av mina favoritjeans. Så jag är mer än nöjd!

ca 2 kg mindre och i mina favojeans
 Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad vågen visar utan hur kläder sitter och hur jag mår och under hela vintern har jag känt mig uppblåst och tydligt sett att jag har gått upp i vikt. I vilket fall så har träning och ändrade matvanor gett resultat men jag gjorde en drastisk ändring i mina matvanor för bara några veckor sedan och detta har gjort att min vikt har minskat.

Som ni kanske minns så började jag med pulver och piller från apoteket, provivajuice, aktimel och en massa annat inom hälsokost men när jag började fundera på att börja räkna points via viktväktarna så testade jag något som var en väckarklocka för mig. Jag hittade en kalkylator på nätet som räknar ut exakt ur många points man ska ät per dag och hur många points tex en macka med ost är. Jag ska med min vikt och längd äta ca 20 points om dagen och när jag räknade ut hur mycket min frukost bestod av så var enbart den måltiden 16 points. Inte konstig att jag inte gick ner! Juice, två mackor, gröt, mjölk, ägg och ibland yoghurt kan låta nyttigt men alldeles för mycket för mig. Så, jag äter nu mera bara gröt och lättmjölk till frukost ELLER två mackor och vatten. Inge mer söta drycker som juice och läsk, vilket jag dricker väldigt sällan men juice älskar jag. Sedan bytte jag ut många produkter mot lättprodukter som lättmjölk, lättyoghurt och lightost. Jag har alltid varit emot lättprodukter då jag tycker att man kan äta saker med måtta och sunt förnuft men när man läser innehållsförteckningen och jämför lättprodukter och vanliga produkter så inser man hur stor skillnaden. Och jag har ju uppenbarligen inte ätit med sunt förnuft ;) 

En annan sak jag gör nu mera är att inte äta mig proppmätt, bara äta tills jag inte längre är hungrig. Detta minskar min magsäck och jag känner mig inte äckligt mätt och uppblåst efter maten. Faktum är att i länder där folk blir väldigt gamla eller lever väldigt sunt så äter man sig aldrig mätt utan bara till man inte längre är hungrig. Sedan har jag slutat att äta upp allt på tallriken av snålhet, en vanlig attityd och man nästan använder sin kropp som skräpkorg.

Kort och gått; mindre onyttigheter, mindre portioner, mindre kolhydratet, mycket vatten och mer grönt och frukt. Så enkelt det kan vara ibland. Idag har jag till middag ätit fläskfilé, ugnsgrillad zukini och paprika och smörstekta champinjoner, inte potatis eller sås. Det var jättegott! Jag saknade inte ens sås eller potatis.

Smörsteka färska champinjoner

Fläskfilé är bland det godaste jag vet och billigare är köttfärs numera

zukini, marinera med salt, peppar och soja och grilla. Gott!

Och om jag vill festa till det på vardagarna så köper jag riktig god frukt istället för choklad. Idag gick jag förbi grönsaksbutiken här på torget och köpte ananas och två lådor jordgubbar. Ananasen sparar jag tills imorgon, den ena lådan jordgubbar åt jag som efterrätt idag och den andra lådan ska jag ha till frukosten imorgon. Mumma!

Nästan lika gott som choklad, fast nyttigare
Då är det bara att fortsätta så här så är man redo för beach 2011 ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar