tisdag 22 november 2011

Inspirerad av Vintage

Jag har helt plötsligt i höstmörkret fått inspiration att lajvpyssla och är så sugen på att åka på lajvet Lilla Lugnet som min vän Micki arrangerar i sommar. Jag har en vision att spela frisör och spa-teraput på lajvet, eftersom det utspelar sig på en kurort/vilohem. Jag planerar bland annat tvätta håret och frisera både damer och herrar samt göra enkla ansiktsbehandlingar, fotbad och kanske handvård. Jag tror att det skulle vara uppskattat och en mysig grej, samt att jag vet hur bökigt det är ibland att känna sig helt ren och fin i håret på lajv.


Jag började söka på nätet hur man gör olika gammaldags håruppsättningar och fann en massa youtube-klipp och böcker som jag nu är lite sugen på. Jag måste dessutom lära mig att jobba utan att ha tillgång till hårfön eller locktång för det finns ingen el i stugorna på området. Kommer dessutom behöva koka vattnet om det ska varmt. Men desto mer realistiskt är det :) Jag kommer ta lite i betalt också, men bara för att täcka materialkostnaderna (schampoo, hårspray, gelé, m.m). Jag gör ju inte detta för att tjäna pengar men jag vill inte gå för mycket i back heller.



Sedan började jag spåna på hur jag skulle vilja att min lilla spa-hörna ska se ut och jag skulle vilja ha den utomhus om vädret tillåter. Ett parasoll med ett tyg som hänger över till hälften, så det lämnar en öppning. En orientalisk matta på gräset, en solstol som går att fälla bakåt med specialsytt överdrag (som ser autentisk ut). Om jag kan fälla stolen bakåt så kan jag lättare tvätta hår och ge ansiktsbehandlingar ;) Sedan måste jag ha ett bord med förvaringsmöjligheter i, där jag ska ha alla skålar, glasburkar, hårborstar, hårrullar, med mera. Jag tror detta kan bli riktigt bra!


Eftersom jag inte är gjord av pengar så funderade jag på vart man kan hitta alla grejer som jag behöver till mitt lilla tidiga 1900-tals spa och till ett förmånligt pris. Plan A är ju att kolla på loppmarknader så klart men jag hittade faktiskt en hel del på IKEA (you never let me down). Kolla så fina saker!
IKEA 99kr

IKEA 79kr

IKEA 79kr

IKEA 39kr

IKEA 149kr

Sedan började fundera på hur mycket i klädväg som man kunde hitta i handeln. Visst kan man fynda en massa i secundhand-butikerna men även vissa guldkorn finns i andra klädbutiker. Blusar och skjortor är ju ett basplagg inom steampunk-stilen och dessa hittade jag på HM, Lindex, Kappahl och Ellos.
HM

HM

Ellos

Lindex
Kappahl

Så nu är jag sugen på att mecka! Men det får dröja till efter jul och alla julklappar samt att jag har mer än ett halvår på mig ;)

PS. Missa inte mig och Micki den 13 dec på tv3, "Svenskarnas hemliga liv". Det kommer handla om Micki och hennes Steampunk-intresse. Jag blir bjuden på hennes picknick i Botaniska trädgården. Ska bli spännande att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar