onsdag 26 januari 2011

Ett slag för Harlequin litteratur!

De som känner mig väl vet att jag inte är en bokmal. Faktum är att jag länge misstänkt att jag har en mild form av dyslexi då jag alltid har upplevt det svårt att läsa och plugga in texter. Men jag har alltid haft lätt för att skriva och uttrycka mig i text. Vilket räddade mig på svenskalektionerna och jag fick till och med VG i betyg. Och med pepp från vänner har jag tagit mig modet att skapa denna blogg och det har varit väldigt roligt att skriva om allt mellan himmel och jord. 

Men att läsa har jag alltid upplevt som utmattande och bokstäverna nästan byter plats på sidorna samt att det tar väldigt lång tid för mig att läsa ut en text, vilket var stressande under högläsningsstunderna i mellanstadiet. Oftast läste  man samma bok och alla fick läsa högt en sida var inför hela klassen. Så jag brukade räkna ut vilken sida som jag skulle få läsa, läste igenom den snabbt så jag skulle vara förberedd när det var min tur. Det väldigt läskigt och ärligt talat ifrågasätter jag nu i efterhand det upplägget, rent pedagogiskt. 

På väg till Thailand på flygplatsen letade jag och Per efter tidningar att läsa på flyget. Förutom några damtidningar så hittade jag en pocketbok med erotiska noveller. Aha, tänkte jag, lite romantik att läsa på flyget och beslutade mig för att köpa den. Efter att ha läst de första två novellerna kastar jag ifrån mig boken av ilska. Skitbok, rent ut sagt! Dåligt skrivet, dåliga historier och inte ett dugg romantiskt eller ens erotiskt. Hårdporr snarare! Med inslag av våldtäkt och pedofili dessutom. Skitsur var jag hade lust att skriva ett brev till författarinnan, som för övrigt var en tant på 60-70 år. Hon verkar inte veta någonting om erotik. 

Även om jag var besviken på boken så ville jag ändå hitta en romantisk bok i Thailand. Det är inte svårt att hitta saker på svenska i Thailand. Väl på Koh Lanta hade Per hittat en bokbutik med begagnade böcker på svenska och där fann jag en Harlequin-bok. ”Bakom masken” hette boken och kostade 25kr. Den tillhörde den historiska genre hos Harlequin och handlade om en baronessa i England i början på 1800-talet. Den var allt jag letat efter! Romantisk, spännande och väldigt lättläst. Jag slukade den på en vecka och ville sedan ha mer. Tidigare har det tagit mig månader och även år att läsa ut en bok, så detta var stort för mig. Per var dessutom väldigt glad för min skull att jag hittat något som jag gillar att läsa. Vi hittade fler böcker och jag köpte på mig fem stycken till, alla inom den historiska genren som jag snabbt fastnade för. De är dessutom väldigt inspirerande för lajv när det kommer till begrepp, sociala koder och uppförande. 



Jag vet att dessa böcker brukar kallas för tantsnusk och jag kan ärligt talat inte förstå varför. Det finns inget tantigt med berättelserna eller snuskigt, bara romantisk. Jag har i och för sig inte läst de andra böckerna som utspelar sig i nutid, de kanske är lite mer vågade än de som utspelar sig hundra år tillbaka. Men då kan jag inte låta bli att tänka på om detta är ytterligare ett sätt att hämma kvinnans sexualitet? Okej, nu blir det lite feminismsnack här men tanken slog mig att man börjar kalla något för tantsnusk bara för att det är vågad litteratur för kvinnor/tjejer. Men porr har sällan kallats för gubbsnusk utan ses som något för män/killar i alla åldrar. Bara en tanke…


I vilket fall så är jag inne på min tredje bok nu och jag älskar de här böckerna. Inte för att jag inte får tillräckligt med romantik och kärlek av Per men det är väldigt mysigt att sjunka ner i en romantisk bok med ett garanterat lyckligt slut i vintermörkret när man inte har sin älskling i närheten ;)

1 kommentar:

  1. Har du läst Sagan om Isfolket söt?:)Tror du skulle gilla de böckerna annars!

    SvaraRadera