måndag 24 januari 2011

I skönhetens namn


Skönhet ligger i betraktarens ögon, brukar man ju säga. Men ändå har det existerat skönhetsideal genom hela mänsklighetens historia. En del omöjliga att uppnå och andra bara korkade. Det händer då och då att sunda ideal kommer men då kan även dessa bli osunda när det går till överdrift. Något som verkar vara genomgående är att det som är på modet är just det som är ditt utseende eller din etnicitet raka motsats. Har du lockigt hår vill du ha rakt (tänker på afroamerikanska kulturen), har du rakt hår vill du ha lockigt, är du ljus vill du bli solbränd och är du mörkhyad anses det fint att ha ljus hy. 

När jag googlade "Relaxer"

Det sistnämnda var något som jag ofta stötte på i Thailand. Blekning i olika ansiktskrämer, några kända märken som Garnier, Nivea och Olay som förespråkar sund skönhet. Helt vansinne enligt min mening. Detta är något som jag tidigare sett på TV och då var det inriktat på just den svarta kulturen i Amerika. Att dem försöker efterlikna det vita skönhetsidealet genom att ha starka medel i håret som gör det rakt och blekmedel i ansiktet. Dessa krämer såg jag i varenda matbutik i hygienhyllan. En sen natt på hotellrummet såg jag en lång reklamfilm på TV där en kvinna fick smörja in sin ena ansiktshalva med den revolutionerande krämen som skulle göra hennes hyn ljusare. Efter ett klipp kunde man se resultatet då den ena delen av ansiktet var betydligt ljusare efter bara en behandling. Jag tyckte hon var mycket finare som mörkhyad…

Nivea ansiktsmask för ljusare hy
Garnier lightening lotion
Olay whitening behandling

 Vackra asiatiska modeller och kändisar gör reklam för krämer som ska göra dig vackrare, alltså med  ljusa din hy. Förstår inte vad som är så fint med det, här försöker vi få bränna för att se friska ut och en dos D-vitamin på köpet. Antar att idealet är ett väldigt gammalt som innebär att om du är ljushyad så är du rik och jobbar inte med slitgöra som innebär att vara i solen hela dagarna. Detta ideal har funnits i Sverige också. Hörde till och med av min morfar att han systrar plattade ut håret med sockervatten då bara rika fick ha lockigt fint hår. Det ansågs inte bra att fattigt folk var för fina.
Priser tog dock ”Nipple cream” som är ett blekmedel som gjorde bröstvårtor ljusare.. Herregud, vilket vansinne. Har aldrig hört en tjej klaga på att hennes bröstvårtor inte är tillräckligt rosa. Kanske är vanligare i Asien...

För rosa bröstvårtor


Vi såg flera kvinnor som tydligt hade använt sådana krämer och de såg mest sjuka ut. Deras hy blev inte ljus på så vis som exempelvis min hy är, utan deras var mer gråaktig och det såg helt enkelt inte naturligt eller friskt ut. Motsvarigheten som att använda för mycket brun utan sol och det syns lång väg.
 Kan man då inte tycka att det är samma sak som att vi skandinaver använder BUS (Brun Utan Sol)? Icke, hävdar jag! BUS aktiverar något som finns naturligt i huden, att huden vill skydda sig när den utsätts för sol. Blekning är inte att jämföra med detta, anser jag. 



Däremot är det alltför många som inte tar detta med UVA- strålar på allvar, utan solar utan skydd mot både förtidigt åldrande och cancer. Också ett problem i västvärlden bland unga flickor som trycker på stranden under sommaren enbart insmord i olja och under vinterhalvåret trycker i ett solarium. Också vansinne! De kanske svider att huden tar stryk och åldras i förtid men det finns en rad olika hudsjukdomar som kan drabba den som inte tar solens kraft på allvar. 

Smörj in er väl!

Summan av kardemumman är att vi alltid försöker eftersträva ett utseende som inte alltid är närmast vår naturliga skönhet. Jag påstår inte att jag är oskyldig i detta, jag har också försökt följa ett ideal som jag inte kan nå upp till och jag har haft en osund relation till min kropp när jag var yngre. Jag separerade mig själv från min kropp och ville inte se den som min. Sedan tröttnade jag på mig själv och insåg att livet är för kort för hålla in magen och att jag skulle missa en massa kul. Jag ska leva med min kropp hela mitt liv och bör ta hand om den och skydda den mot saker som skadar den. Jag säger inte att man inte ska experimentera, testa olika lookar och ha kul med sitt utseende, bara det inte går till överdrift att det skadar en själv. Det är inte vackert. Kemikalier som bränner sönder håret, blekmedel som ärrar huden och solarium som ger skador för livet. Allt i skönhetens namn…

PS. Det finns även en dryck som heter Beautydrink och innehåller collagen. Collagen brukar oftast finnas i ansiktskrämer men i Thailand kan man dricka det. Hmm.. Smakade Barbiedocka.

Blev jag vackrare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar