onsdag 13 augusti 2014

Syprojekt under hösten och vintern

Jag har blivit så himla sugen på att börja sy lajv- och medeltidskläder igen. Jag har surfat runt på olika sidor, bloggar och fram för allt på Pinterset för att hitta inspiration och idéer. Nästa sommar ska vi försöka åka på fler lajv (det är några år sen det blev av nu) och framför allt åka på medeltidsveckan på Gotland. I år när nästan alla mina vänner var där började jag längta dit igen (det gjorde Per också), för de senaste åren har jag inte känt för att åka dit och vi har inte planerat vår semester efter när det infaller. Men nästa år, då ska det bli av igen och tills dess måste lajv-garderoben fixas till :)

Det som jag har kommit fram till är att jag behöver en mer ordentlig viking-outfit, de kläder som jag har nu är på god väg men inte i närheten lika fina som mina vänners kläder. Jag har bestämt mig för att sy följande plagg:

En överklänning i ylle/vadmall
och en ny underklänning i linne

En ram kappa

Renässans- och knekt-kläder har varit min starka sida och jag älskar verkligen den epoken. Både när det kommer till kläder, konst och arkitektur. Jag har sytt 3 stycken ganska pampiga klänningar i ylle. Men jag känner att jag skulle behöva en enklare "random medeltidsklänning" som med lite modifikation skulle kunna passa in i nästan vilken tidsepok som helt. Samt i linne som är mindre varmt och mer passande för sommaren och Medeltidsveckan. Jag hittade en perfekta klänningen på Pinterset :)


Ska sys i linne och underklänningen ska
kanske sys i bomull
Avtagbara ärmar, för mer variation :)
Jag har redan börjat rita mönster för dessa plagg och jag är ganska peppad. Det blir att hitta några likasinnade i gänget och ha sykvällar i höst och vinter. Ska bara spara ihop pengar till tyg först. Det är verkligen roligt att sy och jag har börjat fundera på om jag ska sy vanliga kläder till mig själv också. Vi får väl se hur mycket jag orkar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar