söndag 6 maj 2012

Ale Vikingagård

I helgen var jag viking!  Jag och Per tillsammans med några andra åkte ut till Ales Vikingagård i lördags för att delta i Vikingamarknaden, umgås med fina vänner, njuta av solen och äta riktigt god mat.. vikingstyle! Jag har ingen ordentlig viking-outfit, förutom en underklänning som jag har fått och en enkel överklänning som jag sydde för att kunna laga mat på vikingaarrangemang, men inget finare än så och inga smycken. Så jag lånande en ylleklänning och kappa.  Jag planerar att sy en egen överklänning och kappa snart. På marknaden köpte jag i alla fall mitt första vikingasmycke: sköldbucklor. För er som inte vet vad det är så är det ett smycke/spänne som man fäster i hängsleklänningarna för att hålla uppe klänningen.

Lägret

Fina Magda! (jag köpte samma sköldbucklor)

Jag i en lånad klänning (som jag inte får några bröst i)

Marknaden

Per köpte en vikingamössa

Per och Viktor lagade maten och det blev supergott! Speciellt Pers revbensspjäll som hade grillats i ugnen hemma i flera timmar och sedan grillades på plats. Köttet var så mört och fint att det föll av från benen och smälte i munnen! Blir hungrig när jag tänker på det.. Så gott!

Viktor vid matplatsen


Kött! Åh, så mycket gott kött..

Karin och Dansken slåss om köttet

På kvällen blev det mys framför lägerelden och många sånger sjöngs. En riktigt skön helg med andra ord!

1 kommentar:

  1. Inga har bröst (inte ens jag) i vikingaklänning. Jag behöver också sköldbucklor! Har en under & överklänning, samt en pärlrad med inget att fästa pärlorna i. Hoppas att ni hade roligt! :D

    SvaraRadera