måndag 19 december 2011

Sjuk kissekatt

Sorry att jag inte har skrivit på länge, det beror bland annat på att det nalkas mot jul och man har i vanlig ordning mycket att göra. Sedan har jag varit sjuk och varit sängliggande, mår bättre nu men är fortfarande snuvig. Vad är då nytt i Therése liv? Jo, det har blivit tillökning i vår lilla familj för i fredags hämtade vi vår lilla katt Mishka. Hon hette Quasimodo från början (Ringaren i Notre Dame) för hon var lite halt och hade ena ögat stängt när hon var mindre. Men vi har döpt om henne till Mishka, ett ryskt namn.

Lilla sjuka Mishka
Helgen har tillägnats henne och vi har försökt att få henne att känna sig hemma och trygg med oss. Dock har det varit några missöden då hon bland annat kissade på mitt täcke trots att hon är rumsren (hon är ju på en ny plats och känner sig otrygg, sånt man får räkna med kattungar) sedan är hon olyckligt nog sjuk, hon har kattsnuva! Kladdiga ögon och snuvig nos hade hon redan när vi hämtade henne men det blev värre på lördagen. Vi har badda hennes ögon med blöta bomullspads och tops då hon har vid flera tillfällen inte kunnat öppna ögonen.
Eftersom hon har en infektion i kroppen så låg hon vid flera tillfällen utslagen i famnen på mig eller Per, men så fort hon blev piggare och åt och drack så hade hon energi att vara rädd för oss igen. Fast hon nyss hade legat och myst i famnen. Knäppa katt.. Aja, vi måste väl ge henne lite mer tid. Per var i alla fall till veterinären med henne och hon fick antibiotika och ögondroppar. Så nu måste man tvinga i henne medicin och ögondroppar den kommande veckan också. Hoppas bara att hon snart blir frisk, pigg och trygg så hon vågar komma fram till oss för att leka och kela.

Mys med husse

Mys med matte
Hon ska också följa med hem till mamma på julafton, ju mindre ensam hon är och träffar nya människor desto mer social kommer hon förhoppningsvis bli. Jag tycker att det är så tråkigt med katter som springer och gömmer sig under sängen så fort det kommer folk. Hon får inte bli sån!

Jag har min lussekatt nu och ska ta väl hand om henne med mycket kel och lek. God jul på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar