fredag 12 maj 2017

Skolstart!

Lilla tjejen har börjat förskolan! Känns stort och lite pirrigt men inskolningen har gått jättebra. Lärarna är jättesnälla, likaså barnen och Saga verkar trivas. Jag vet att det säkert finns många därute som tycker att ett år är lite väl liten för att börja i förskolan. Jag hade förmodligen tyckt samma sak för några år sedan men det beror verkligen på barnet. Vissa barn behöver mer tid hemma med sina föräldrar och kanske mår bäst av att börja med en dagmamma eller liknande. Men så har det inte känts när det kommer till lilla Saga. Både jag och Per har upplevt länge att hon är väldigt social och aktiv, så hon behöver stimulans från fler håll än bara från hemmiljön. Hon har alltid blivit så exalterad och ivrig när hon träffat andra barn samt att hon har aldrig varit riktigt mammig eller klängig på mig eller Per. Vi har misstänkt att hon är förskolebarn och att hon skulle få väldigt roligt på förskolan.
Detta är något som lärarna har bekräftat under inskolningen eftersom hon är med överallt och är väldigt oblyg och nyfiken samt att hon knappt vänder sig om för att kolla vart mamma är. Bara när hon får syn på mig så blir hon lite pipig. Men jag har försvunnit mer och mer om dagarna under inskolningen och då går allt jättebra. Hon känner sig trygg helt enkelt och det gör att jag och Per känner oss trygga.
Dessutom har hon bara på dessa två veckor börjat lära sig att äta själv eftersom hon har studerat sina klasskamrater vid matbordet. Så fort jag gav henne något här hemma att äta själv så slutade det med att hon först dissekerade maten, smakade, spottade ut och sen kastade det på golvet. Så jag gav upp och tänkte att det säkert löser sig på förskolan... och jag hade rätt.
Hon har till och med lärt sig att sova i vilorummet tillsammans med de andra små barnen. Hon som alltid har haft svårt för att sova på andra platser än i sitt eget rum i sin egna säng. Så detta är stora framsteg! Till följd av detta så sover hon också hela nätterna eftersom hon är så trött efter all lek och bus om dagarna. Halleluja! Förut väckte hon mig minst en till två gånger varje natt och sen tyckte hon att det var dags att gå upp i ottan.

Första gången Saga målade
Hon började dessvärre äta färgen efter en stund
Så nästa vecka börjar hon på riktigt och jag börjar jobba igen... och det känns minst lika pirrigt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar