fredag 15 maj 2015

Man lär sig något nytt om sig själv varje dag...

Förra helgen var det familjemiddag hemma hos mamma. Jag minns inte hur vi kom in på ämnet men hon började berätta om att hon så länge hon kan minnas alltid sett namn, bokstäver och siffor i olika färger. Exempelvis så är Therése i rosa. Jag kände igen mig i detta då jag alltid ser siffror i personligheter och kön. Exempelvis att siffran 2 är en ung pojke som är ganska go och glad och nummer 8 är en kvinna i 30-år åldern som är ganska grinig och sur.
Detta kallas för Synestesi och är ganska ovanligt men uppenbarligen ärftligt. Min morbror har det också. Mindre än 2 % av världens befolkning har denna "egenskap" och den är vanligast bland kvinnor. En av mina närmsta vänner och hennes systrar har också Synestesi. Det kan även ta form av att man ser månader och veckodagar i olika färger. Här kan ni läsa mer om Synestesi.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar