fredag 13 mars 2015

Jobb, jobb, jobb.. och lite lek

Jag misslyckades med att skriva ett blogginlägg förra veckan. Jag hade helt enkelt för mycket att göra och lika dant var det denna vecka. Det händer en del på jobbet plus att det är högsäsong för vår bransch.
Hur som helst så har det blivit en del övertid denna vecka men i helgen ska jag ägna mig åt min kära gamla hobby; lajv. Brosans lajv Krigshjärta 7 blir av i juni och jag har fått till uppgift att ansvara för sjukvårdsgruppen, in-lajv alltså. I helgen tänkta jag sy och pyssla lite, bland annat göra bandage (ska köpa bomullstyg och riva i långa längder). Senare, till nästa lön, så ska jag köpa latex och göra färdiga operationssår som ska använda på de skadade soldaterna.

Förra gången jag spelade sjukvårdare och kirurg så köpte jag grissvål på ett slakteri och gjorde realistiska färdiga sår. Jag delade upp svålen i A4-stora bitar och skar öppningar som skulle likna svärdshugg eller sår från pilar. Sedan fyllde jag såren men teaterblod så att det skulle se färskt ut. För att kunna sy med nål och operationstråd i den tjocka grishuden under lajvet så fick jag syla huden i förväg. Sedan fäste jag soppåsar på baksidan av svålen så att jag inte skulle behöva ta direkt i köttet. Under lajvet, som då utspelade sig under varma augusti om jag minns rätt, så började köttet lukta lite illa, vilket gav en ganska stark effekt av medeltida militärsjukvård :) Coolt enligt vissa deltagare, äckligt enligt andra. Jag förstår båda..
Men denna gången ska jag använda mig av latex. Lite mer hygieniskt och lite enklare att förbereda. Samt att jag ska köpa in lite snyggade sjukvårdsredskap gripheim.se.




Från gripheim.se 847 kr 

Lite inspiration för mina läkarteckningar




1 kommentar:

  1. Feel free to use the larger picture of my latex wound for your blog post ;)

    https://imgur.com/4ze0yRQ

    (The red stuff inside is cotton fleece drenched in latex, and covered in IsoFlex, glued on in strips to simulate muscle tissue)

    SvaraRadera